Konkursy Narodowego Centrum Nauki  – OPUS 30+LAP/Weave , SONATA 21

Szanowni Państwo,

Centrum Wsparcia Nauki w ślad za Narodowym Centrum Nauki informuje, że dnia 15 września 2025r.  Koordynatorzy dyscyplin ogłosili 2 konkursy na projekty badawcze – 30 edycję konkursu OPUS na krajowe i międzynarodowe projekty badawcze oraz 21 edycję konkursu SONATA dla naukowczyń i naukowców ze stopniem doktora. Łączny budżet ogłoszonych konkursów to 720 mln zł.

Szczegóły konkursów, ważne zmiany, terminy, dodatkowe informacje na potrzeby wypełnienia wniosku, procedura składania wniosków oraz wewnętrzny harmonogram opisane są poniżej.

Budżet konkursu OPUS 30 +LAP/Weave wynosi 550 milionów złotych, natomiast w konkursie SONATA 21 jest to 170 milionów złotych.

Wnioski podlegają ocenie formalnej, a następnie ocenie merytorycznej. Szczegóły dotyczące przebiegu oceny znajdują się w dokumentacji konkursowej każdego konkursu w zakładce Jak przebiega proces oceny wniosku?

Rada Narodowego Centrum Nauki przyjęła za podstawę procesu kwalifikacji i oceny projektów badawczych podział na 26 paneli dziedzinowych (dyscyplin lub grup dyscyplin), tematycznie pokrywających cały obszar badań naukowych, w trzech głównych działach.

Zestawienie prezentuje aktualnie obowiązujący wykaz dyscyplin i grup dyscyplin: dla konkursów ogłaszanych od dnia 20 marca 2025 r. oraz dla konkursów MINIATURA 9, OPUS 29, PRELUDIUM 24, Weave-UNISONO, M-ERA.NET 3 Call 2025. Wykaz został przyjęty uchwałą Rady NCN nr 27/2025 z dnia 20 marca 2025 r.

Konkurs ten otwiera możliwość ubiegania się o finansowanie projektów badawczych prowadzonych we współpracy międzynarodowej dwustronnej lub trójstronnej w ramach programu Weave, a także przedsięwzięć realizowanych przy wykorzystaniu przez polskie zespoły badawcze wielkich międzynarodowych urządzeń badawczych. Konkurs przeznaczony jest dla naukowców na wszystkich etapach kariery naukowej, którzy planują realizację badań:

  • bez udziału partnerów zagranicznych (wniosek OPUS),

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim podmiocie.
  • z wykorzystaniem przez polskie zespoły badawcze wielkich międzynarodowych urządzeń badawczych (wniosek OPUS),

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim podmiocie przy wykorzystaniu danych z misji kosmicznej Gaia wystrzelonej przez Europejską Agencję Kosmiczną w 2013 r.
  • z udziałem partnerów zagranicznych, którzy nie ubiegają się o środki finansowe na ten cel w ramach programu Weave (przy czym zespoły zagraniczne mogą ubiegać się o te środki finansowe w ramach innych programów finansowania badań, które nie są współorganizowane przez NCN w oparciu o procedurę agencji wiodącej w programie Weave) (wniosek OPUS),

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim podmiocie (wnioskujący do NCN o środki finansowe na realizację polskiej części projektu) z udziałem partnerów zagranicznych z Hiszpanii, którzy ubiegają się niezależnie o środki finansowe na realizację hiszpańskiej części projektu z innych źródeł.
  • przy dodatkowym udziale partnerów zagranicznych, którzy nie ubiegają się o środki finansowe na ten cel w ramach programu Weave oraz z dodatkowym wykorzystaniem wielkich urządzeń badawczych (wniosek OPUS),

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim podmiocie (wnioskujący do NCN o środki finansowe na realizację polskiej części projektu) przy wykorzystaniu danych z misji kosmicznej Gaia wystrzelonej przez Europejską Agencję Kosmiczną w 2013 r., z udziałem partnerów zagranicznych z Hiszpanii, którzy ubiegają się niezależnie o środki finansowe na realizację hiszpańskiej części projektu z innych źródeł.
  • w ramach współpracy Lead Agency Procedure (LAP) w programie Weave – tj. we współpracy z zagranicznymi zespołami badawczymi z Austrii, Czech, Słowenii, Niemiec, Szwajcarii, Luksemburga lub Belgii-Flandrii, które występują równolegle o środki finansowe na realizację tych projektów badawczych do właściwych dla nich instytucji finansujących badania w ramach programu Weave, tj. do FWF, GAČR, ARIS, DFG, SNSF, FNR lub FWO (wniosek OPUS LAP),

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim uniwersytecie (wnioskujący do NCN o środki finansowe na realizację polskiej części projektu) we współpracy z niemieckim zespołem badawczym wnioskującym o środki finansowe do DFG, w ramach programu Weave.
  • w ramach współpracy LAP w programie Weave przy równoczesnym udziale partnerów zagranicznych, którzy nie ubiegają się o środki finansowe na ten cel w ramach programu Weave lub z dodatkowym wykorzystaniem wielkich urządzeń badawczych (wniosek OPUS LAP).

    PRZYKŁAD: projekt badawczy planowany do realizacji przez zespół badawczy afiliowany w polskim podmiocie (wnioskujący do NCN o środki finansowe na realizację polskiej części projektu) we współpracy z niemieckim zespołem badawczym wnioskującym o środki finansowe do DFG, w ramach programu Weave oraz z udziałem partnerów zagranicznych z Hiszpanii, którzy ubiegają się niezależnie o środki finansowe na realizację hiszpańskiej części projektu z innych źródeł.

Współpraca międzynarodowa w konkursie OPUS 30 nie jest obowiązkowa, a wnioski z udziałem partnerów zagranicznych nie są traktowane preferencyjnie w stosunku do wniosków, które takich partnerów nie angażują.

Projekty OPUS można planować na 12, 24, 36 lub 48 miesięcy, a projekty OPUS LAP od 24/36/48 miesięcy, w zależności od kraju, w którym pracuje zespół partnerski.

Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej przez system OSF, dostępny pod adresem https://osf.opi.org.pl, zgodnie z procedurą składania wniosków. Formularz wniosku został udostępniony w systemie 17 września 2025 r. Nabór wniosków potrwa do 15 grudnia 2025 r. do godziny 14:00.

Wniosek OPUS LAP, przygotowany przez polski zespół badawczy we współpracy z zagranicznymi zespołami badawczymi, składany jest w systemie OSF w terminie do 15 grudnia 2025 r. do godziny 14:00. Dodatkowo, każdy z zagranicznych zespołów badawczych zaangażowany w dany projekt w ramach współpracy Weave musi złożyć wniosek o finansowanie, w tym komplet wymaganych przez nią dokumentów, do właściwej instytucji partnerskiej zgodnie z obowiązującymi w tej instytucji terminami i zasadami; wnioski składane są przez:

  • zespoły badawcze z Austrii – do FWF,
  • zespoły badawcze z Czech – do GAČR,
  • zespoły badawcze ze Słowenii – do ARIS,
  • zespoły badawcze z Niemiec – do DFG,
  • zespoły badawcze ze Szwajcarii – do SNSF,
  • zespoły badawcze z Luksemburga – do FNR,
  • zespoły badawcze z Belgii-Flandrii – do FWO.

Prosimy o zapoznanie się z pełną dokumentacją konkursową: https://www.ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/opus30

  • kierownik projektu zobowiązany jest do przebywania przez co najmniej 50% czasu trwania projektu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w zagranicznej jednostce organizacyjnej podmiotu realizującego projekt. W czasie trwania projektu kierownik projektu zobowiązany jest do pozostawania w dyspozycji podmiotu realizującego projekt;
  • kryterium oceny kwalifikacji i osiągnięć kierownika projektu nie będzie oceniane przez ekspertów zewnętrznych;
  • obowiązuje nowa stawka wynagrodzenia dla post-doc w wysokości 140-210 tys. zł/rok;
  • usunięty został obowiązek uzasadnienia wynagrodzenia dla post-doc wyższego niż 140 tys. zł/rok;
  • staż podoktorski na stanowisku post-doc może być realizowany również w trakcie studiów i został skrócony z 10-miesięcy na 9-miesięcy;
  • obowiązuje nowy limit wynagrodzeń oraz stypendiów dla studentów i doktorantów – max. 8,5 tys. zł pobieranych przez danego studenta lub doktoranta z projektów finansowanych przez NCN
  • zwiększona została stawka stypendium doktoranckiego do 6,5 tys. zł;
  • rozszerzono zakaz jednoczesnego pobierania wynagrodzeń etatowych NCN i świadczeń emerytalnych, włączamy wszystkie inne równorzędne świadczenia również z zagranicy (zmiana dotyczy wszystkich rodzajów wynagrodzeń etatowych tj. kierownik projektu, post-doc, senior researcher, specjalistyczne stanowisko pomocnicze);
  • zaktualizowana została polityka publikowania wyników badań w otwartym dostępie;
  • zmieniona została definicja wykonawcy zbiorowego. 

Przeznaczony dla naukowców, którzy uzyskali stopień doktora w okresie od 2 do 7 lat przed rokiem wystąpienia z wnioskiem. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o finansowanie projektów obejmujących badania podstawowe, trwających 12 miesięcy, 24 miesiące lub 36 miesięcy.

Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej przez system OSF, dostępny pod adresem https://osf.opi.org.pl zgodnie z procedurą składania wniosków. Formularz wniosku został udostępniony w systemie 17 września 2025 r. Nabór wniosków potrwa do 15 grudnia 2025 r. do godziny 14:00.
Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi w czerwcu 2026.

  • kierownik projektu zobowiązany jest do przebywania przez co najmniej 50% czasu trwania projektu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w zagranicznej jednostce organizacyjnej podmiotu realizującego projekt. W czasie trwania projektu kierownik projektu zobowiązany jest do pozostawania w dyspozycji podmiotu realizującego projekt;
  • kryterium oceny kwalifikacji i osiągnięć kierownika projektu nie będzie oceniane przez ekspertów zewnętrznych;
  • obowiązuje nowa stawka wynagrodzenia dla post-doc w wysokości 140-210 tys. zł/rok;
  • usunięty został obowiązek uzasadnienia wynagrodzenia dla post-doc wyższego niż 140 tys. zł/rok;
  • staż podoktorski na stanowisku post-doc może być realizowany również w trakcie studiów i został skrócony z 10-miesięcy na 9-miesięcy;
  • obowiązuje nowy limit wynagrodzeń oraz stypendiów dla studentów i doktorantów – max. 8,5 tys. zł pobieranych przez danego studenta lub doktoranta z projektów finansowanych przez NCN
  • zwiększona została stawka stypendium doktoranckiego do 6,5 tys. zł;
  • rozszerzono zakaz jednoczesnego pobierania wynagrodzeń etatowych NCN i świadczeń emerytalnych, włączamy wszystkie inne równorzędne świadczenia również z zagranicy (zmiana dotyczy wszystkich rodzajów wynagrodzeń etatowych tj. kierownik projektu, post-doc, senior researcher, specjalistyczne stanowisko pomocnicze);
  • zaktualizowana została polityka publikowania wyników badań w otwartym dostępie;
  • zmieniona została definicja wykonawcy zbiorowego.

Prosimy o zapoznanie się z pełną dokumentacją konkursową: https://www.ncn.gov.pl/ogloszenia/konkursy/sonata21

Nabór wniosków w systemie OSF został uruchomiony 17 września i potrwa do 15 grudnia, do godziny 14.00. Wyniki dla wniosków OPUS i SONATA będą znane do 6 miesięcy od zakończenia naboru wniosków, czyli najpóźniej w czerwcu 2026 r. Wyniki dla wniosków LAP będą ogłaszane później, w miarę zatwierdzania ich przez agencje partnerskie w programie Weave. Wewnętrzny harmonogram znajduje się poniżej.

  1. Nabór wniosków we wszystkich konkursach jest prowadzony za pośrednictwem systemu elektronicznego OSF https://osf.opi.org.pl, natomiast wewnętrzne terminy i procedury dla projektów krajowych przedstawione zostały w sekcjach poniżej.

    Zwracamy uwagę na konieczność zgłoszenia wniosku niezależnie od statusu w jakim występuje w nim UMED (Lider, Partner). Szczegóły opisane zostały w sekcji Procedowanie wniosku w aplikacji procesowej w PP i wyodrębnione jako Ważne. Obowiązuje odrębna procedura w zakresie zgłoszenia wniosku, w którym UMED występuje w roli Partnera w projekcie.
  2. Adres skrytki Uniwersytetu Medycznego w Łodzi:
    /UMEDLodz/SkrytkaESP
  3. Koszty pośrednie to koszty pośrednio związane z projektem badawczym, niezbędne do jego realizacji. Na koszty pośrednie składają się:

    koszty pośrednie Open Access w wysokości do 2% kosztów bezpośrednich, które mogą być przeznaczone wyłącznie na koszty związane z udostępnieniem publikacji lub danych badawczych w otwartym dostępie;
    pozostałe koszty pośrednie w wysokości równej 20% kosztów bezpośrednich, które mogą być przeznaczone na koszty pośrednio związane z projektem, w tym koszty udostępnienia publikacji lub danych badawczych w otwartym dostępie.

    Pełen katalog kosztów w projektach badawczych określa  Załącznik nr 2 do Regulaminu przyznawania środków na realizację zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w zakresie projektów badawczych, określonego uchwałą Rady NCN nr 72/2025 z dnia 11 września 2025 r.
  4. Zgodnie z definicją prezentowaną przez NCN i polityką rachunkowości Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w kategorii Koszty aparatury naukowo-badawczej, urządzeń i oprogramowania należy wykazać pozycje spełniające poniższe definicje:

    Aparatura naukowo-badawcza (wg definicji GUS) rozumiana jest jako zestaw/zestawy urządzeń badawczych, pomiarowych lub laboratoryjnych o małym stopniu uniwersalności i wysokich parametrach technicznych (zazwyczaj wyższych o kilka rzędów dokładności pomiaru w stosunku do typowej aparatury stosowanej dla celów produkcyjnych lub eksploatacyjnych), która zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości obowiązującymi w podmiocie realizującym projekt zaliczana jest do środków trwałych.

    Inne urządzenia – w tej pozycji należy ująć inne urządzenia niespełniające definicji aparatury naukowo-badawczej, które zgodnie z zasadami (polityką) rachunkowości obowiązującymi w podmiocie realizującym projekt zaliczane są do środków trwałych.

    Oprogramowanie – w tej pozycji wykazywane jest zakupione na potrzeby projektu oprogramowanie, które zgodnie z zasadami (polityką rachunkowości) obowiązującymi w podmiocie realizującym projekt zaliczane jest do wartości niematerialnych i prawnych.
  5. W przypadku zakupu aparatury o wartości jednostkowej powyżej 130 tys. netto konieczna jest zgoda Centralnego Laboratorium Badawczego (CLB) zgodnie z Zarządzeniem nr 107/2024 z dnia 16 września 2024 r. zmieniającym zarządzenie nr 123/2021 z dnia 22 grudnia 2021 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie powołania Centralnego Laboratorium Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

    Zgoda musi być dołączona do wniosku składanego za pośrednictwem AP10 w PP.

    Podanie/wniosek o zgodę należy składać do Przewodniczącego Rady Zarządzającej CLB, którym jest Prorektor właściwy ds. nauki, na adres: prorektor.nauka@umed.lodz.pl

    Wzór wniosku o zakup kluczowej aparatury badawczej zgodnie z Zarządzeniem nr 107/2024 – do pobrania tutaj. Wnioski rozpatrywane są na posiedzeniach Rady CLB.
  6. Na potrzeby wypełniania wniosku projektowego w zakresie kosztorysu prosimy o zapoznanie się z ofertą Usług wewnętrznych oferowanych przez Centralne Laboratorium Badawcze dostępną w Intranecie w Obszarze Wiedzy – Nauka – Oferta CLB (MOLecoLAB, BRaIn, CoreLab, Zwięrzętarnia, Biobank HARC – Biobank do projektów, cennik)

    Usługi oferowane w ramach UMED nie są usługami obcymi. W kategorii „Usługi obce” ujmowane są koszty dotyczące usług nabywanych od podmiotów zewnętrznych (instytucjonalnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą). Usługi wewnętrzne, oferowane przez jednostki UMED, rozliczane w oparciu o noty obciążeniowe, należy kwalifikować w podkategorii „Inne – inne koszty” (we wniosku „Inne – inne koszty” znajdują się w kategorii „Inne koszty bezpośrednie”, opisane w 2.5.6. w katalogu Koszty).
  7. W przypadku projektów, do realizacji których potrzebne będą zasoby sprzętowe (typu: serwery, macierze dyskowe, sprzęt sieciowy), software-owe lub ludzkie z obszaru IT przed załączeniem do procesu wersji roboczej wniosku prosimy o konsultacje z Centrum Informatyczno-Telekomunikacyjnym (mariusz.sawko@umed.lodz.pl tel.: 785911537).
  8. W przypadku projektów prowadzonych z udziałem pacjentów lub materiału biologicznego pobranego od osoby do celów naukowych, koszt ubezpieczenia OC dla eksperymentu medycznego jest kosztem koniecznym, ale NIEKWALIFIKOWALNYM w ramach Innych Kosztów Bezpośrednich i może być poniesiony wyłącznie z kosztów pośrednich projektu. Powyższy obowiązek nakłada ustawa z dnia 16 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1291), która wprowadza zmiany także w zakresie realizacji eksperymentów medycznych, w tym badań klinicznych i weszła w życie z dniem 01.01.2021r.

    W ślad za Biurem ds. Nieruchomości informujemy, że Uniwersytet Medyczny w Łodzi zawarł umowę generalną w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu przeprowadzającego eksperyment medyczny. Ubezpieczenie spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu przeprowadzającego eksperyment medycznyz 23 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2412), dalej zwanym Rozporządzeniem. Umowa dotyczy eksperymentów prowadzonych w ramach działalności naukowo-dydaktycznej Uczelni.
  9. Wytyczne dla wnioskodawców do uzupełnienia formularza dotyczącego kwestii etycznych w projekcie badawczym
    Ważne!
    Zgody komisji etycznych – jeśli projekt tego wymaga konieczne jest posiadanie kierunkowej zgody właściwej komisji, o tytule i zakresie zgodnym z projektem finansowanym przez NCN.
  10. W zakresie wypełnienia PLANU ZARZĄDZANIA DANYMI wsparcia udzieli Państwu mgrAgnieszka Goszczyńska z Oddziału Bibliografii i Bibliometrii, (agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl) Pomocne w tym względzie mogą okazać się wytyczne NCN oraz informacje o RDM na stronie Otwarty UMED http://otwarty.umed.pl/r-d-m/  oraz Wytyczne do uzupełniania planu zarządzania danymi w projekcie badawczym
  11. Otwarta nauka– w dniu 26 czerwca 2025 roku została ogłoszona nowa Polityka publikowania w otwartym dostępie wyników badań finansowanych przez NCN. Zgodnie z nowymi zasadami, nie jest już obowiązkowe publikowanie wyłącznie w OA.
    Z nowych zasad mogą skorzystać:
  12. Kodeks NCN dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania
  13. Procedura składania wniosków

Przygotowane i wygenerowane z systemu OSF wnioski należy składać do weryfikacji i podpisu za pośrednictwem Aplikacji Procesowej AP10 Projekty badawczo-naukowe, do której instrukcja dostępna jest pod adresem:

https://studumedlodz.sharepoint.com/sites/BWP/SitePages/AP10-Projekty-badawczo-naukowe.aspx

W celu złożenia wniosku w aplikacji AP10 należy:

1. Wygenerować wniosek w systemie OSF, początkowo w wersji roboczej dla celów weryfikacyjnych.

2. Uruchomić w Process Portalu Aplikację AP10, wybrać właściwy rodzaj projektu,

następnie za pomocą przycisku DALEJ przejść do formularza Zgłoszenia Projektu, wypełnić dane dot. projektu i załączyć wniosek w wersji roboczej (wydruk roboczy) w celu weryfikacji na poziomie Centrum Wsparcia Nauki (CWN).

Na tym etapie proszę zapisać sobie przypisany do zadania numer Instancji, dzięki któremu będą Państwo mogli później zlokalizować swój wniosek w PP.

3. Po pozytywnej weryfikacji wniosku w wersji roboczej przez pracowników CWN, otrzymają Państwo zadanie w PP polegające na załączeniu wniosku w wersji ostatecznej. W celu jego realizacji, należy zablokować do edycji wniosek w systemie OSF, wygenerować jego finalną wersję wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami do podpisu i załączyć je do Aplikacji AP10. Na tym etapie dodatkowo formularz aplikacyjny w PP poprosi Państwa o podanie numeru wniosku, należy wówczas podać nr ID wniosku, który znajduje się w stopce wniosku pobranego z OSF.

Dokumentacja zostanie raz jeszcze zweryfikowana w CWN, przekazana do akceptacji Przełożonego Kierownika Projektu, następnie zweryfikowana pod względem finansowym i podpisana przez osoby upoważnione do reprezentowania Uczelni. Kierownik projektu/osoba zgłaszająca wniosek otrzyma podpisane dokumenty na służbowy adres mailowy.

Ważne!

  • Nie ma już możliwości przesłania wniosku do podpisu drogą mailową. Po zakończeniu całego procesu weryfikacji a następnie akceptacji władz, podpisane dokumenty otrzymają Państwo z adresu „UMED-ProcessPortal” bpmmail@umed.lodz.pl, skąd należy je pobrać i wymagane załączyć do wniosku w OSF, a następnie wysłać wniosek do NCN zgodnie z Procedurą składania wniosku do NCN dostępną w dokumentacji konkursowej.
  • Również w przypadku aplikowania o projekty NCN, w których UMED występuje w roli Partnera w Grupie Podmiotów, konieczne jest Zgłoszenie wniosku w Aplikacji AP10 celem wypełnienia obowiązku wskazanego w komunikacie. Instrukcja zgłoszenia wniosku projektowego do NCN, w którym UMED występuje w roli Partnera. Obowiązuje następująca procedura: Procedura zgłoszenia wniosku w AP10 – UMED jako Partner.docx

Osobom, które nie są zatrudnione w UMED a chcą aplikować w ramach UMED o projekt, konieczne jest NADANIE DOSTĘPU DO SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH. W tym celu niezbędne jest złożenie wniosku o dostęp do systemów IT/Process Portalu za pośrednictwem Aplikacji procesowej AP14 Wnioski do PODO. Pełnomocnikiem ds. Ochrony Danych Osobowych oraz Ekspertem w ww. Aplikacji jest Pani Magdalena Auguścik: magdalena.auguscik@umed.lodz.pl. W sekcji Dostęp do systemu należy wybrać Process Portal.

Osoby określone jako „INNE”, czyli osoby w żaden sposób formalnie nie związane z UMED – o dostęp do systemu IT może zawnioskować osoba, która posiada stosowne uprawnienia, czyli np. Kierownik CWN – Pani dr Paulina Hejduk. W tej sytuacji konieczne jest przekazanie danych jak na poniższym screenie, tj.:
– pesel,
– imię i nazwisko,
– adres e-mail, który aktywnie jest używany,
– numer telefonu.

W przypadku osób określonych jako „INNE” konieczne jest również załączenie załącznika w module „Załączniki”. W celu uzyskania szczegółowych informacji zapraszamy do kontaktu z pracownikami CWN.

Pobrane z systemu OSF porozumienie o współpracy należy procedować w Aplikacji Procesowej AP12.05 Obieg umowy.

1) w formularzu wybrać z Szablonu umowy: „umowa inna/wg wzoru przekazanego przez stronę”

Po uruchomieniu wniosku należy wypełnić wszystkie pola oznaczone gwiazdką:

2) W sekcji Dane do umowy w polu jednostki merytorycznej należy wybrać:

  • Centrum Wsparcia Nauki w przypadku projektów OPUS bez LAP, SONATA, SONATA BIS, PRELUDIUM,  PRELUDIUM BIS, MAESTRO;
  • Dział Projektów Międzynarodowych w przypadku projektów OPUS-LAP/ Weave oraz POLONEZ BIS lub innych międzynarodowych,

3) W dalszej części formularza należy uzupełnić daty zawarcia porozumienia (można wskazać umowa na czas nieokreślony, jeżeli daty nie da się określić)

4) W polu „Czy umowa rodzi koszty” należy wybrać TAK oraz w polu Konto kosztów wpisać nr konta przyznany do projektu, a w przypadku braku ustalenia konta „brak” lub „nie określono” albo inną stosowną uwagę. 

5) w Polu „Czy umowa zawierana jest na podstawie Zarządzenia nr 1/2021 lub Zarządzenia nr 106/2020” należy wybrać NIE

6) W sekcji Strony w umowie należy wybrać reprezentanta Rektor, a następnie osobę podpisującą w imieniu Rektora – Prorektor prof. Agnieszkę Piastowską-Ciesielską.

7) W sekcji Projekt umowy należy załączyć wypełniony wzór Porozumienia.

8) W dalszej części formularza należy uzupełnić strony w umowie, wybrać rodzaje podpisu (UMED podpisuje umowy elektronicznie) oraz wpisać adres e-mail, na który zostanie wysłana umowa po podpisaniu przez reprezentantów Uczelni– prosimy o wpisywanie własnego adresu służbowego i tym samym pośredniczyć w przekazaniu podpisanego przez reprezentantów UMED porozumienia do pozostałych Stron (można wpisać kilka adresów email).

24.11.2025deadline na rozpoczęcie procedowania porozumienia o współpracy dla projektów realizowanych w grupie podmiotów w aplikacji AP12.05. Porozumienie jest procedowane przez Kierownika Projektu lub osobę przez niego upoważnioną. Czas niezbędny na przeprocesowanie dokumentu wynosi 7 dni. Porozumienie do wniosku NCN pobiera się z systemu OSF z poziomu wniosku i jego zapisy nie są negocjowalne,
01.12.2025deadline na zakończenie procedowania porozumień,
01.12.2025deadline na zgłoszenie projektu w aplikacji AP10. Jest to równoznaczne ze złożeniem wniosku w wersji roboczej,
08.12.2025deadline na załączenie do wcześniejszego zgłoszenia, wniosku w wersji ostatecznej w aplikacji AP10,
08.12 – 15.12.2025etapy administracyjne związane z procedowaniem wniosku w aplikacji AP10 (akceptacja Przełożonego, weryfikacja księgowości, podpisy władz),
15.12.2025, o g. 14:00deadline na złożenie wniosku w systemie OSF.

Zwracamy się z prośbą o dotrzymanie wskazanych powyżej terminów. Przekroczenie ww. harmonogramu jest obarczone ryzykiem niezłożenia wniosku w terminie wskazanym przez NCN.

Oferujemy szkolenia, konsultacje indywidualne a także zachęcamy do udziału w spotkaniach informacyjnych organizowanych przez NCN, szczegóły pod linkiem Projekty Narodowego Centrum Nauki – dowiedz się więcej. O terminach pozostałych szkoleń zostaną Państwo poinformowani w odrębnych komunikatach.

W razie pytań pozostajemy do Państwa dyspozycji Zespół CWN

Materiały do pobrania:

  1. Dane podmiotu na potrzeby wypełnienia wniosku

Aktualności


30 września 2025

Konkursy Narodowego Centrum Nauki  – OPUS 30+LAP/Weave , SONATA 21

Szanowni Państwo, Centrum Wsparcia Nauki w ślad za…
30 września 2025

Doktor Adrianna Rutkowska laureatką konkursu MINIATURA 9

Z radością informujemy, że dr Adrianna Rutkowska z…
26 września 2025

Projekty Narodowego Centrum Nauki – dowiedz się więcej

Wszystkich zainteresowanych konkursami Narodowego Centrum Nauka zapraszamy do…