INFORMACJE OGÓLNE I PODSTAWA PRAWNA
Zasady i tryb postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi:
- Zarządzenie nr 26/2024 z dnia 6 marca 2024 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi zmieniające zarządzenie nr 13/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie określenia zasad odpłatności za przeprowadzanie postępowań wszczętych od dnia 1 października 2019 r. w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym oraz stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
- Zarządzenie nr 7/2022 z dnia 26 stycznia 2022 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi zmieniające zarządzenie nr 13/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie określenia zasad odpłatności za przeprowadzanie postępowań wszczętych od dnia 1 października 2019 r. w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym oraz stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
- Uchwała nr 47/2023 z dnia 27 czerwca 2023 r. Senatu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie Regulaminu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
- Zarządzenie nr 13/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie określenia zasad odpłatności za przeprowadzanie postępowań wszczętych od dnia 1 października 2019 r. w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym oraz stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
- Zarządzenie nr 10/2023 z dnia 16 stycznia 2023 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi zmieniające zarządzenie nr 13/2020 z dnia 14 lutego 2020 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie określenia zasad odpłatności za przeprowadzanie postępowań wszczętych od dnia 1 października 2019 r. w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym oraz stopnia doktora habilitowanego w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
Zgonie z art. 219 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
- Stopień doktora habilitowanego nadaje się osobie, która:
– posiada stopień doktora;
– posiada w dorobku osiągnięcia naukowe albo artystyczne, stanowiące znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny, w tym co najmniej:
– 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 kryteria ewaluacji jakości działalności naukowej ust. 2 pkt 2 lit. a, lub
– 1 cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 kryteria ewaluacji jakości działalności naukowej ust. 2 pkt 2 lit. b, lub
– 1 zrealizowane oryginalne osiągnięcie projektowe, konstrukcyjne, technologiczne lub artystyczne;
– wykazuje się istotną aktywnością naukową albo artystyczną realizowaną w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej. - Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może stanowić część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o stopień doktora habilitowanego.
- Obowiązek publikacji nie dotyczy osiągnięć, których przedmiot jest objęty ochroną informacji niejawnych.
W postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, wszczętych w okresie od dnia 1 października 2019 r., do osiągnięć, o których mowa w art. 219 ust. 1 pkt. 2 lit. b 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zalicza się:
- artykuły naukowe opublikowane:
– w czasopismach naukowych lub recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowych, ujętych w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b tej ustawy, przed dniem ogłoszenia tego wykazu,
– przed dniem 1 stycznia 2019 r. w czasopismach naukowych, które były ujęte w części A albo C wykazu czasopism naukowych ustalonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy uchylanej w art. 169 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669 ze zm.) i ogłoszonego komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 stycznia 2017 r. albo były ujęte w części B tego wykazu, przy czym artykułom naukowym w nich opublikowanym przyznanych było co najmniej 10 punktów; - monografie naukowe wydane przez:
– wydawnictwo ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a tej ustawy, przed dniem ogłoszenia tego wykazu,
– jednostkę organizacyjną podmiotu, którego wydawnictwo jest ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a tej ustawy.
WNIOSEK O WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA HABILITACYJNEGO
Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Rady Doskonałości Naukowej wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego powinien być sporządzony z uwzględnieniem następujących dokumentów:
- Wniosek przewodni
- Dane wnioskodawcy
- Kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie stopnia doktora
- Autoreferat przedstawiający opis kariery zawodowej oraz istotnej aktywności naukowej albo artystycznej realizowanej w więcej niż jednej uczelni, instytucji naukowej lub instytucji kultury, w szczególności zagranicznej, wraz z kopiami dokumentów potwierdzającymi określone osiągnięcia, w szczególności dotyczących staży naukowych, grantów, publikacji powstałych w wyniku prowadzenia badań w więcej niż jednej jednostce naukowej
- Wykaz osiągnięć naukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny
Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego wraz z załącznikami przedkłada się w 1 egzemplarzu w formie papierowej wraz z kopiami tych dokumentów zapisanych na informatycznych nośnikach danych – w 2 egzemplarzach (preferowane nośniki danych „pendrive”).
Dokumenty, o których mowa w pkt. 1, 2, 4 i 5 wymagają podpisu wnioskodawcy. Kopie dokumentów zapisane na elektronicznym nośniku danych muszą stanowić pełne odwzorowanie cyfrowe dokumentacji papierowej, tj. muszą być tożsame (identyczne) z formą papierową wraz z zawartymi na nich oryginalnymi podpisami. Rada Doskonałości Naukowej zaleca, aby poza dokumentem wskazanym w pkt. 2 nie podawać danych osobowych, jak np. adresu zamieszkania, numeru PESEL itp.
Wniosek o wszczęcie postępowania habilitacyjnego do Rady Doskonałości Naukowej składa Kandydat:
Rada Doskonałości Naukowej
00-901 Warszawa
pl. Defilad 1
(Pałac Kultury i Nauki, p. XXIV, pok. 2414)